Sisältö, SEO ja rahapeliala – pyhä kolminaisuus

Rahapeliala on monimutkaisempi kokonaisuus kuin mitä moni ehkä ensisilmäyksellä ymmärtää. Moni näkee nettikasinolle saapuessaan lähinnä kaikki saatavilla olevat kolikko- ja pöytäpelit ymmärtämättä kuitenkaan sitä, että peliala on paljon muutakin. Yksi isoimmista asioista on tietenkin se, miten asiakkaat ylipäätään saadaan tietylle kasinolle pelejä pelaamaan.

Tässä artikkelissa kurkistamme syvälle nettikasinoiden markkinointiin. Samalla perkaamme rahapelialan niin sanottua pyhän kolminaisuuden kahta muuta osaa eli sisältöä ja SEO:a. Selitämme lukijoillemme, mitä nämä termit tarkoittavat ja mikä niiden rooli kokonaisuudessa oikein on.

Rahapelialan markkinointi elää sisällöstä

Moni lukija on varmasti huomannutkin, että nettikasinoita tuntuu löytyvän netistä lähes loputtomasti. Oma arviomme on, että suomalaisia palvelee parhaillaan reilu 200 erilaista nettikasinobrändiä. Sivusto Mgacasino esittelee alan parhaita ja luotettavimpia veropaita nettikasinoita. Uusia pelipaikkoja julkaistaan kuukausittain, ja liki samalla tahdilla vanhoja myös suljetaan kannattamattomina.

Vaikka pelaajia onkin maailmalla valtavasti, ei uusia silmäpareja helposti riitä kaikkein vanhimmille brändeille. Tällä alalla uutuus vetää puoleensa.

Kuinka nettikasinoita sitten markkinoidaan? Tämä on kysymys, johon monen on melko vaikea vastata. Totuushan nimittäin on, että esimerkiksi Suomessa ulkomaisten nettikasinoiden mainostaminen on kielletty kokonaan. Niitä ei siis saa mainostaa esimerkiksi radiossa, sanomalehdissä tai kovin räikeästi edes netissä.

Ainoa tapa nettikasinoiden menekin edistämiseen on usein jatkuva ja tarkoin suunniteltu sisältötulva netissä. Saadakseen itseään paremmin esille esimerkiksi netin hakukoneissa, nettikasinoiden on jatkuvasti julkaistava omia linkkejään sisältävää sisältöä nettiin. Otetaan esimerkki kuvitteellisesta kasinosta nimeltä Esimerkki Casino. Voidakseen nousta Googlen hakutulosten kärkeen, Esimerkki Casinon tulee pystyä luomaan itselleen nimeä nettisisällöissä. Näin vähitellen toiveena on, että kun joku kirjoittaa Googleen hakusanan “nettikasino”, saa hän melko ylhäällä hakutuloksissa Esimerkki Casinon nettisivun eteensä.

Mitä SEO tarkoittaa?

Yllä esittelimme jo pintapuoleisesti SEO:n eli Search Engine Optimizationin perusteita. Suomeksi puhutaan hakukoneoptimoinnista. Ideana siis on, että saadaan tuotettua sisältöä, joka on hakukoneiden mieleen.

Hakukoneiden ideana yleisesti ottaen on tarjota hakukoneen käyttäjille mahdollisimman mielekkäitä hakutuloksia. Kyseessä on ikään kuin leikki, johon ei ole olemassa selkeitä sääntöjä. Googlen kaltaisten jättien tehtävä on arvailla, mitä hakukoneen käyttäjä hakusanoillaan tarkoittaa. Kun siis joku kirjoittaa hakukoneeseen sanat “outo päänsärky”, tulee hakukoneen pystyä tarjoamaan hänelle relevantteja hakutuloksia. Tässä tapauksessa voisi olla sopivaa ohjata käyttäjä jonnekin suosittuihin terveyspalveluihin ja sivustoille, joissa pohditaan päänsäryn mahdollisia lähteitä.

Tilanne menee hakukoneiden kannalta hieman hankalaksi siinä vaiheessa, kun hakusanalle on paljon tunkua. Silloin hakukoneen täytyy pystyä arvioimaan tarkasti erilaisia nettilähteitä sen mukaan, mikä niistä on sopivin kullekin hakusanalle. SEO:a ymmärtävät kirjoittajat pyrkivät näin ollen optimoimaan sisältöjä sellaisiksi, että ne olisivat hakukoneille mahdollisimman loogisia valintoja.

Yksi osa onnistunutta SEO-optimointia on niin sanottujen avainsanojen paikantaminen. Kun nettikasino haluaa nousta esiin massasta, kannattaa sen käyttää sivustollaan useita sellaisia sanoja, jotka sopivat nettikasinokontekstiin. Ei kuitenkaan ole hyvä, jos kasinosivusto tahallaan laittaa sivuston täyteen samaa sanaa, sillä algoritmit tunnistavat tällaiset vippaskonstit helposti. Hakukoneoptimointi on näin ollen asia, joka vaatii varsin tarkkaa otetta ja tietoa siitä, miten hakukoneet toimivat.

Miksi SEO:a ja sisältöä tarvitaan niin paljon?

Nettikasinosivustojen tulee jatkuvasti luoda uutta sisältöä brändiensä ympärille. Syynä tähän on esimerkiksi se, että niin tekevät kaikki kilpailijatkin. Google osaa helposti arvioida netistä löytyvien sisältöjen ikää, joten se nostaa mieluiten esiin sivustoja, jotka ovat aktiivisia ja joiden takana paiskitaan paljon töitä. Ei ole hakukoneen käyttäjän etu, jos Google tuuttaa silmien eteen vanhentunutta sisältöä, joka ei enää ole ajankohtaista.

Vaikka SEO:n suhteen pitääkin olla varuillaan avainsanaspämmin osalta, pätee julkaistuihin sisältöihin melko vastakkainen totuus: mitä enemmän, sen parempi. Kun kasinosivusto syytää sisältöä ulos jatkuvasti, arvioivat hakukoneet sivuston hyvinvoivaksi ja aktiiviseksi sivustoksi, jolle voi lähettää hakukoneen käyttäjiä varsin matalalla riskillä.

Hakukoneiden kehittyminen SEO:n haasteena

Hakukoneoptimointia hankaloittaa jatkuvasti se, että hakukoneet, samoin kuin monet muutkin nettipalvelut, kehittyvät jatkuvasti. Googlekaan ei ole mikä tahansa paikallaan pysyvä kokonaisuus, vaan firma pyrkii jatkuvasti tarjoamaan käyttäjilleen entistäkin tehokkaampaa palvelua. Tämän seurauksena hakukoneeseen tehdään melko säännöllisesti päivityksiä, jotka saattavat vaikuttaa hakukoneen antamin hakusijoituksiin keskeisellä tavalla.

Oletettavaa on, että Google tulee jatkossa kiinnittämään enemmän huomiota esimerkiksi tekoälysisältöjen havaitsemiseen ja niistä rankaisemiseen. SEO:n suhteen ei siis voi liiaksi huijata, vaan sisältöä on turvallisempi tuottaa samaan tapaan kuin aina ennenkin: paljon ja laadukkaasti ilman oikoreittejä ja kepulikonsteja.