Onko tekoälysisällöllä tulevaisuutta pelialalla?

Tekoäly on hiljalleen alkanut vallata alaa maailmassa. Vielä muutama vuosi sitten asiasta ei puhuttu julkisesti lainkaan, mutta ChatGPT:n kaltaisten palveluiden esiinmarssin myötä yhä useammat tahot ovat kertoneet kehittelevänsä omia uusia tekoälyjään milloin mihinkin tarkoituksiin.

Peliala tunnetaan monilta osin varsin modernista otteestaan teknologiaan. Mitä ikinä uutta teknologiaa maailmassa kehitetäänkin, on kasinoala aina ensimmäisenä jonossa hyödyntämässä ilmiötä omiin tarkoituksiinsa. Tässä artikkelissa pohdimmekin otsikkomme mukaisesti sitä, onko AI:n kehittämällä sisällöllä tulevaisuutta pelialalla – ja jos on, niin millaista.

Tekoälyn käyttökohteet pelialalla

Tekoälyn voi nykyään valjastaa monenlaiseen käyttöön pelialalla. Alle olemme keränneet listan muutamista asioista, joissa tekoälyä ainakin voi mahdollisesti hyödyntää.

1. Personoitu markkinointi

Kun asiakas käyttää nettikasinoa pelatakseen, pystytään tekoälyä käyttämään hänen toimintansa ja valintojensa tarkasteluun. Näin tekoäly voi kätevästi analysoida pelaajien tietoja ja mieltymyksiä ja luoda yksilöllisiä markkinointikampanjoita, jotka on räätälöity yksittäisille pelaajille.

Monesti nettikasinoiden tarjouksissa on ongelmana se, että ne ovat liian yksipuolisia tai suunniteltu vain tiettyyn makuun. Nykyään kun pelaajia on jo Suomenkin mittakaavassa helposti satoja tuhansia, on erilaisia mieltymyksiä luonnollisesti useita. Jotkut esimerkiksi kaipaavat peleihinsä lisää ilmaiskierroksia, kun taas toiset tykkäävät enemmän käteispalautusten tai talletusbonusten kaltaisista eduista. Tekoälyn avulla Brite kasinot voivat osoittaa ilmaiskierrokset oikeasti sellaisiin peleihin, joita pelaaja itse tykkää pelata, jolloin käyttökokemuksesta tulee personoidumpi ja näin miellyttävämpi.

Tekoälyä voidaan käyttää myös kohdistamaan sähköpostikampanjoista pelaajille juuri oikealla tavalla. Näin pelaajat saadaan paremmin houkuteltua palveluihin takaisin senkin jälkeen, kun he ovat jo mahdollisesti siirtyneet muualle pelaamaan.

2. Sisällön lokalisointi

Rahapelialan maailmanlaajuisen ulottuvuuden vuoksi sisällön lokalisointi on ratkaisevan tärkeää. Aina ei riitä, että kieli vaihdetaan vaikkapa englannista suomeen, vaan sisällön pitää muutoinkin soveltua halutulle markkinalla. Kääntäminen ja lokalisointi ovat tässä mielessä kaksi hyvin eri asiaa. Eihän olisi esimerkiksi järkevää, jos netin vedonlyöntisivustolla tarjottaisiin suomalaisille pelaajille bonuksia ja mainoksia jonkin ruotsalaisen sarjajoukkueen peleihin. Me otamme ennemmin vastaan etuuksia Leijonien, Huuhkajien tai Susijengin edesottamuksia seuratessamme

Tekoäly voi automatisoida sisällön kääntämisen ja mukauttamisen eri alueille ja varmistaa johdonmukaisuuden ja tarkkuuden useilla kielillä ja kulttuureissa. Erityisen helppoa ei tämä tietenkään ole, mutta taitavimmat tekoälykehittäjät osaavat mahdollisesti optimoida sisältönsä niin, että tekoäly voi oppia hyödyntämään sitä juuri toivotulla tavalla.

3. Sisällön optimointi

Tekoälyalgoritmeillä voidaan verrattain helposti analysoida sisällön tehokkuutta eri kanavissa ja alustoilla. Vähitellen saatua dataa voidaan hyödyntää uusia trendejä, avainsanoja ja strategioita tunnistaessa. Tällä markkinatutkimuksella saadaan entistä paremmin selvillä siitä, millainen sisältö resonoi hakukoneita ja pelisisältöjä käyttävien henkilöiden kanssa.

Ihmispsykologia lienee yleisesti asia, joka ei valtavasti muutu vuosikymmenten välillä. Jos siis tekoälyllä pystytään tekemään tarpeeksi tehokasta markkinointitutkimusta, voidaan saatuja tuloksia hyödyntää mahdollisesti vuosikausiksi eteenpäin.

Tekoälyn käytössä myös haasteita

Vaikka tekoälysisällön luomisen edut nettirahapelialalla ovat valtavat, on mukana myös kosolti riskejä ja ongelmia, joihin on niin ikään syytä kiinnittää huomiota. Niitä listaamme seuraavaksi.

1. Laadulliset ongelmat

Tekoälyn luoman sisällön laadun ja aitouden varmistaminen on ratkaisevan tärkeää pelaajien luottamuksen ja uskottavuuden säilyttämiseksi. Tekoälyalgoritmit voivat jäljitellä ihmisen kirjoitustyyliä, mutta niistä saattaa herkästi puuttua kirjoittajien luovuutta. Usein tekoälyllä tuotettu teksti voi olla melko mekaanista, eikä se välttämättä näytä oikean ihmisen kirjoittamalta.

Kun tekoälytekstiä alkoi ensimmäisen kerran näkyä medioissa, ei monikaan välttämättä kiinnittänyt siihen huomiota. Sittemmin maailmalla on kuitenkin tullut ilmi tilanteita, joissa suuret ja merkittävätkin mediat ovat jääneet kiinni ja joutuneet huonoon valoon tekoälysisältöjen käytöllä.

2. Eettisyys

Valtayleisö ihmisistä ei ole kovinkaan innostunut ajatuksesta, että tekoäly saisi maailmasta erityisen vahvan otteen. Näinpä moni myös herkästi karsastaa yrityksiä, joiden tiedetään käyttävän tekoälyä sisältöjensä luomiseen tai jopa irtisanovat ihmisiä robottien tieltä. Tekoälyn käytön suhteen pitää tässäkin suhteessa olla varuillaan.

3. Hakukoneiden antamat rangaistukset

Tänä päivänä lähes kaikki nettiin sisältöä julkaisevat yritykset ja toimialat pyrkivät optimoimaan sisältöjään hakukoneiden algoritmeja miellyttäviksi. Totuus kuitenkin on, että hakukoneet pystyvät melko helpostikin analysoimaan dataa ja tunnistamaan heikkolaatuisen sisällön. Näinpä myös tekoälyllä niin sanotusti massana kirjoitettu teksti jää helposti Googlen kaltaisten jättien haaviin.

Hakukoneet eivät lähtökohtaisesti pidä siitä, että tekoälyllä tuotetulla sisällöllä pyritään syrjäyttämään aitoa journalismia tai oikeiden ihmisten työpanosta. Tästä syystä tekoälysisältöjen tuottaminen ja käyttäminen on aina vakava riski yrityksille, jotka saavat leipänsä nimenomaan sisällöntuotannosta.

Lopuksi

Yhteenvetona voinee todeta, että tekoälysisällöllä on ehdottomasti paikkansa ja tulevaisuutensa netin rahapelialalla. Kyseinen tulevaisuus ei kuitenkaan välttämättä ole juuri sellainen, mitä jotkut yrittäjät saattavat toivoa. Ainakin toistaiseksi tekoälyyn kannattanee suhtautua enemmänkin lähinnä yhtenä työkaluna muiden joukossa. Esimerkiksi kirjoittajat ja sisällöntuottajat voivat hyödyntää sitä inspiraation lähteenä, mutta sellaisenaan sisältöä ei kannata eetteriin tuupata.