Blogi

Näin laajennat asiakaskuntaasi – kolme käytännön vinkkiä tulkeille ja kääntäjille (tai kenelle vain)

 
 
1. Mieti ensin kohderyhmäsi
Kaiken markkinoinnin lähtökohtana on se, että olet miettinyt mitä haluat tehdä ja kenelle. Varsinkin aloittelevien yrittäjien kannattaa miettiä palveluntarjonta ja kohderyhmä tarkasti. Keitä uusia asiakkaita tavoittelet? Kun ne ovat selvillä, suunnittele itsellesi markkinointimateriaalia edistämään näitä tavoitteita. Materiaali voi olla yksinkertaisimmillaan käyntikortti tai tulostettu esite.

Tärkeää on se, että materiaali on valitsemallesi kohderyhmälle sopivaa niin visuaalisesti kuin tekstillisestikin. Eli jos kohderyhmäsi koostuu virkamiehistä, pidä esitteissäsi suhteellisen asiallinen linja. Jos puolestaan tavoitteenasi on saada uusia asiakkaita luovien alojen tekijöistä, silloin voit olla enemmän luova myös esitteiden ulkoasun suhteen.


2. Verkostoidu aktiivisesti

Tapahtumat ovat hyviä paikkoja verkostoitua. Niissä tulet tutuksi henkilökohtaisesti, ja voit ojentaa käyntikorttisi henkilökohtaisesti vastaantuleville potentiaalisille asiakkaille. Hyviä paikkoja verkostoitumiseen ovat myös internetin erilaiset verkostot. Tällaisia verkostoja voivat olla esimerkiksi sosiaalisen median ilmaiset sivustot. Perusta vaikkapa Facebookiin oma yrityskohtainen sivu ja ohjaa sieltä kävijäliikennettä palvelullesi. Myös kotisivut ovat hyvä markkinoinnin kanava, mutta pelkkä sivun olemassaolo ei riitä – sivustoa pitää markkinoida, hakukoneoptimoida ja linkittää eteenpäin, jotta se saa kävijäliikennettä ja palvelusi tulee tunnetuksi.

3. Ole mukana erilaisissa alustoissa

Eri ammattialojen markkinointia edistämään on olemassa monenlaisia alustatalouden digitaalisia verkostoja, joissa asiakkaat kohtaavat työn tekijät.

Käännösalalla kansainvälisesti tunnetuin on ehkä Proz.com. Toinen on TranslatorsCafé.com. Suomessa Baabelia.fi on vastaavantyyppinen alusta. Se kokoaa yhteen tulkkeja ja kääntäjiä. Suomenkielinen sivusto tavoittaa etenkin suomalaiset tulkkauksia ja käännöksiä tarvitsevat asiakkaat.

Baabeliaa käyttävät niin yksityiset henkilöt kuin yrityksetkin. Myös käännöstoimistot etsivät sivuston kautta uusia kääntäjiä listoilleen. Koskaan ei tiedä, minkälaisen ja miten pitkän asiakassuhteen voit saada Baabelian kautta. Parhaimmassa tapauksessa erittäin pitkäaikaisen asiakassuhteen. Lue lisää Baabelian eduista tästä linkistä.

Joel / Baabelia.fi


24/04/2017