Kasinoaffiliaatit ovat riippuvaisia sisällöstä

Nettikasinoiden maailma on jännittävä ja monipuolinen. Suomalaiset ovat yksi maailman rahapelimyönteisimmistä kansoista, eikä tämä ole mikään ihmekään. Meillä rahapelejä on turkutettu ihmisille valtiollisella tasolla jo 1940-luvusta saakka. Silti rahapelien ympärillä pyörii paljon erilaisia myyttejä ja uskomuksia, joilla ei välttämättä ole juurikaan todellisuuspohjaa.

Jotta tavallinen rivipelaaja voi ymmärtää nettikasinoiden maailmaa paremmin, on hänen hyvä tietää hieman myös rahapelibisneksestä. Tähän artikkeliin olemmekin koonneet syventävää tietoja nettikasinoiden affiliaatti- eli yhteistyömarkkinointiin liittyen. Kerromme sinulle kaiken tarvittavan siitä, miten kasinoaffit tienaavat rahansa ja kuinka ne ovat riippuvaisia sisällöstä.

Mikä on affiliaatti?

Kasinoaffiksi eli -affiliaatiksi kutsutaan tahoa, joka tekee yhteistyötä nettikasinoiden kanssa. Affiliaattibisnes on maailmassa nykyään todella suuri ala, joka on noussut lentoon ennen kaikkea internetin ja sosiaalisen median myötä.

Affiliaattien tavoitteena on mainostaa yhteistyökumppaneitaan. Onnistuneesta mainonnasta ja sisään tuoduista asiakkaista saatetaan maksaa nykyään varsin mojovia palkintoja. Siinä missä ennen tuotteiden ja palveluiden markkinointi tapahtui muun muassa printtimedioissa ja televisioiden mainoskatkoilla, ovat affiliaatit nykyään isossa roolissa.

Esimerkiksi affiliaattitoiminnasta voi ottaa vaikkapa sosiaalisen median vaikuttajat. Olet saattanut törmätä joskus Instagram-kuviin, joissa joku influensseri esittelee uutta kaunista mekkoaan. Monesti tällaisissa tapauksissa on kyse kaupallisista yhteistöistä, joissa vaikuttaja saa tuotteiden esittelystä rahaa tuotteen jälleenmyyjältä tai valmistajalta. Usein influensserit saattavat myös tarjota esittelemiensä tuotteiden ostamiseen alennuskoodeja, joiden avulla varmistetaan entistä tarkemmin, että ostos tapahtuu nimenomaan heidän kauttaan.

Kun tuote vaihtaa omistajaa influensserin koodilla, lupautuu mainostaja maksamaan influensserin suorittamasta myynninedistämisestä provikkaa.

Nettikasinoiden tapauksessa affiliaattina toimivat yleensä julkisuuden henkilöiden ja sosiaalisen median vaikuttajien sijasta erinäiset affiliaattisivustot, jotka käsittelevät kasinoita julkaisemassaan sisällössä. Kasinoaffi saa tulonsa mainostamalla sivustoillaan nettikasinoita ja tuomalla niille uusia asiakkaita niin ikään linkkiensä kautta.

Millaisia sisältöjä kasinoaffit tuottavat?

Kasinoaffiliaatit tarjoavat asiakkailleen usein varsin monipuolista sisältöä. Tyypillisimmin ne linkittävät asiakkaita uusille nettikasinoille omien kasinoarvosteluidensa kautta.

Affien julkaisemissa kasinoarvosteluissa käydään läpi nettikasinoita eri näkövinkkeleistä. Affeille kirjoittavat kasinoharrastajat voivat arvioida muun muassa kasinoiden tervetuliaisbonuksia, kampanjoita, pelivalikoimia, turvallisuutta, maksutapoja, asiakaspalvelua ja niin edespäin.

Jotta kasinoaffiliaatti voi menestyä, täytyy sen julkaista jatkuvasti paljon sisältöä. Suurin osa kasinoaffien asiakkaista (tai lukijoista) saapuu kasinoille netin hakukoneiden kautta. Kun siis asiakas esimerkiksi kirjoittaa Googleen hakusanan “verovapaa nettikasino”, saa hän yleensä eteensä lukuisia affiliaattisivustoja, jotka esittelevät verovapaita kasinoita asiakkailleen. Katso sivustoa verovapaatnettikasinot, niin löydät myös tällaisia kasinoita. Näin pelaaja pääsee pelaamaan haluamansa laisilla kasinoilla ja affiliaatti hyötyy pelaajan asiakkuudesta.

Kasinoarvioiden lisäksi kasinoaffit voivat tuutata sivuilleen myös muutakin sisältöä. Erilaiset pelioppaat, kasinomaailman uutiset ja kiinnostavat alasivut ja -kategoriat ovat tärkeä osa aktiivisen ja osaavan affin työtä. Mitä enemmän sisältöä affi sivuilleen tuottaa ja lisää, sitä innokkaammin myös hakukoneet potentiaalisesti tuovat affia käyttäjiensä ulottuville.

Ei myöskään riitä, että kasinoaffi valmistaa kattavan sivuston ja jättää sen netin aalloille katiskan lailla odottamaan liikennettä. Sen sijaan affin tulee olla aktiivinen ja päivittää sisältöään ja sivustonsa ulkoasua tasaiseen tahtiin. Hakukoneet osaavat nimittäin erottaa hylätyn sivuston sellaisesta, jolla on paljon aktiviteettiä. Affit puolestaan elävät klikeistä ja vierailijoista.

Miten kasinoaffit tienaavat rahaa?

Kasinoaffin pääasiallinen tapa tienata rahaa on siis ohjaamalla asiakkaita kasinopalveluiden pariin. Pelkkä linkkien klikkaaminen ei kuitenkaan yleensä vielä riitä, vaan asiakkaiden tulisi myös rekisteröityä kasinoille kuluttamaan rahaansa tarjolla oleviin peleihin.

Alla on esiteltynä kolme erilaista diiliä, jollaisia kasinoaffeilla saattaa yhteistyöbrändiensä kanssa olla:

  1. CPA-diili. CPA tulee sanoista Cost Per Action. CPA-diilissä kasinot lupaavat maksaa affeille rahaa jokaisesta sivustolle tuodusta maksavasta asiakkaasta. Affiliaatti saattaa saada esimerkiksi muutaman kympin jokaisesta ensimmäisen talletuksen tekevästä pelaajasta.
  2. Revenue share -diili. Revenue share tarkoittaa diiliä, jossa affi ja kasino jakavat pelitoiminnasta saadut tuotot. Kasinoaffi saattaa saada esimerkiksi 30 prosenttia kaikista kasinoille tuomiensa pelaajien häviämistä rahoista. Mikäli puolestaan pelaaja onnistuu voittamaan, vähennetään raha kuukauden saldosta.
  3. Hybrid-diili. Hybrid on yhdistelmä kahta edellä käsiteltyä diiliä. Hybrid-diilin alaisuudessa affi saattaa saada sekä pienen korvauksen kaikista tuoduista asiakkaista että siivun heidän häviämistään rahoista.

Huomionarvoista on, että kaikkiin affiliaatteihin ei välttämättä voi luottaa. Ongelmaksi nousee se, että kasinoaffi saattaa yrittää kanavoida epätoivoisesti pelaajia myös huonoille kasinoille provikan perässä. Affeilla on siis selkeä insentiivi katsoa hyvin rahaa maksavien yhteistyökasinoiden toimintaa läpi sormien. Kieroin affi onkin sellainen, joka kehuu maasta taivaaseen myös piskuisia pelivalikoimia, huonoilla säännöillä varustettuja bonuksia ja turvallisuudeltaan puutteellisia kasinoita.

Lopuksi

Kasinoaffien toiminta on toistaiseksi melko välttämätöntä suomalaisille pelaaja-asiakkaille, jotka haluavat pelata ulkomaisilla kasinoilla. Ilman niiden olemassaoloa uusia kiinnostavia pelibrändejä olisi vaikeaa löytää, sillä puhdas nettikasinomarkkinointi on Suomessa monopolijärjestelmän vuoksi kiellettyä.

Suosittelemme aina suhtautumaan kasinoaffien sisältöihin varauksella. Pelaajien onneksi tosin kilpailua on tälläkin alalla niin paljon, ettei affeillakaan ole loputtomasti varaa kaunistella asioita. Asiakaskunta osaa tälläkin alalla kääntää nopeasti selkänsä lähteille, jotka osoittautuvat epäluotettaviksi.